2008. december 15., hétfő

Karácsonyi menü


Tepsis hal

Karácsonyi háziasszony kétféle van: aki mindig a szokásosat főzi, illetve aki folyton variál. Karácsonyi háziasszony koromban már évek óta nem variálok, a menü ugyanaz: borleves (gyerekeknek vanília sodó) és tepsis hal. Mivel ezeket az ételeket könnyen és gyorsan el lehet készíteni, és ez a tény semmit nem von le az élvezeti értékből. Így az anyukafeleségháziasszonyszakácsnőbombanő szerepkörből a nem kívánt rész törölhető.

A Tepsis halat Szenteste délelőttjén is el lehet kezdeni előkészíteni. Így a befejezés tényleg csak pillanatok műve.

Hozzávalók, hozzávetőleg, nem lehet elrontani az arányokat:


füstölt szalonna
főtt krumpli
halfilé - hosszában szeletelt, én szeretem az alaszkait, úgy képzelem, ott tisztább a tenger
olajbogyó
petrezselyem
olívaolaj
citromkarikák
bazsalikom, oregánó, só, bors


A tepsiben egyenletesen eloszlatjuk a vékonyra szelt füstölt szalonnát, rákarikázzuk a főtt krumplit.

Összevágjuk a petrezselyemet, felkarikázzuk a citromot.

A fűszereket, egyebeket összekészítjük a kezünk ügyébe, hogy még keresgélni se kelljen.

Ezután befaragjuk a fát a talpba, feldíszítjük, miután idén is jót vitatkoztunk életünk párjával arról, hogy az égőket, vagy a többi díszt kell-e előbb feltenni a fára. becsomagoljuk a még hátralevő ajándékokat. Megterítjük az ünnepi asztalt. Mindezt a lehető legnagyobb csöndben, hiszen a fát az angyalkák hozzák. Begyömöszöljük családunkat és magunkat ünneplő ruhába. Gyermekeinket többször is, mire egyszer úgy maradnak. Meghatódunk a templomi karácsonyváráson, szárnysuhogásokat vélünk hallani hazafalé az úton, sőt kislányunk lát is egyet az ágon ülve. Meggyújtjuk az égőket, a csillagszórókat, a fát nem. Dalolunk. Keresgélünk a fa alatt.

Az ajándékbontás után ráhelyezzük a krumplikra a megmosott, de még fagyos halfiléket. Fejtől-lábtól elrendezve őket, hogy minél egyenletesebben beboríthassuk a felületet.

A tetejére tesszük a citromkarikákat, megszórjuk a petrezselyemmel, a fűszerekkel, egy kis olívaolajjal. Elrendezzük az olajbogyókat is.

175 fokon 20-25 perc alatt megsül. Ezidő alatt összedobjuk a borlevest. Segítünk kibonani a barbie haját a papírdobozról, amit gondos kínai kezek ezerszeresen odacsavaroztak a doboz hátuljára. Félkézzel lerendezünk egy jenga-vetélkedőt. Én kicsi pónim sörényébe csillámló gyöngysort fűzünk. Huszadszor is elénekeljük a Kiskarácsonyt, igyekszünk nem rálépni a tűzoltóautó-arzenál legfrissebb darabjára. Fáradtan egy pillantást vetünk a konyhaablakban tükröződő ünneplő ruhás képmásunkra, miközben megállapítjuk magunkban csendben mosolyogva: az idén is sikerült...


Tartárral kívánjuk. Kínáljuk.

Gluténmentes.

Tejfehérjementes.








3 megjegyzés:

Névtelen írta...

Nagyon tetszik a blogod! A mottód pedig olyan, mintha én mondtam volna: olcsó, gyors, egészséges. :-) :-) :-)

Dia írta...

Nekem is nagyon tetszik! Főleg a bemutatkozásod:
"Néha házisárkány vagyok, néha nyúl. Mindig anyu. És mindig főzök."
Ezt meg mintha én mondtam volna. De sosem tudtam volna igazán ilyen frappánsan megfogalmazni:)

Visszatérve a receptre:
nem vagyok túlságosan halas, nálunk csak a férjem imádja, a gyerekek pedig meg sem eszik. De ez olyan jól néz ki, hogy bevállalom a vendégséges családi vacsira. Már régóta keresek egy olyan halas receptet, ami nem túl nagy macera. Köszi a receptet és boldog Karácsonyt!

Dia írta...

Ja? És imádom, ahogy írsz! A karácsony estéje szinte nálunk is ugyanígy zajlik, de ahogy Te írod le egy csöpp kis angolos fanyar humorral, az nagyon aranyos:)